وقتی من پریود شدم!

پاییز سال 76 بود و من 12 ساله در کلاس دوم راهنمایی بودم که "مریض" شدم. مادرم با دیدن لکه های خون روی لباسِ زیرم گفت: "مریض شدی. بزرگ شدی". و من شوکه شدم که این چه نوع مریضی است که با آن بزرگ میشوم. چیز زیادی در مورد آن نشنیده بودم. وقتی مادرم با نوعی پریشانی و جملات بریده بریده برایم توضیح میداد که همه ی دخترها هر ماه یک بار به مدت چند روز مریض میشوند و باید از نوار بهداشتی استفاده کنند و ممکن است کمر درد و شکم درد داشته باشند بنابراین بهتر است سعی کنند زیاد از دستشویی و حمام استفاده نکنند و از خوردن بعضی چیزها مثل ترشی و هندوانه و غذاهای "سردی" پرهیز کنند، من داشتم به برادر بزرگترم فکر میکردم که وقتی بفهمد من از این به بعد هر ماه یکبار مریض میشوم از خنده دلدرد میگیرد. چون معتقد بود دخترها فقط مایه دردسرند برای خانواده!


نصایح مادرم تمام نشده بود که دردی در کمرم احساس کردم، گفت: "طبیعی" است. و هنوز سالهاست که این دردِ طبیعی هر ماه حداقل یک روز از زندگی مرا زهر میکند.  

روز بعد تمام طول مسیر مدرسه درد داشتم. به مدرسه که رسیدم پاهایم بی حس بودند. ضعف داشتم. گلویم خشک شده بود و درد امانم را بریده بود. وارد کلاس که شدم با دیدن دوستان صمیمی ام بغضم ترکید.  5 نفر بودیم که از کلاس سوم ابتدایی با هم بودیم و همیشه جزو شاگرد اول های کلاس بودیم و روزهایمان چه در مدرسه و چه بعد از مدرسه با هم میگذشت. اشکهایم که ریخت این 4 نفر آنچنان بهم ریختن انگار سقف کلاس ریخته باشد. گفتم: بچه ها من یه چیزیم شده. دیشب لباسم خونی شد و مادرم گفت به این میگن مریضی یا "بی نماز شدن"* شما میدونید یعنی چی؟ من الان خیلی درد دارم. چیکار باید بکنم؟  

کسی حرف نمیزد. هاج و واج نگاهم میکردند. یکیشون پرسید: مطمئنی؟ چرا انقدر زود؟  

گفتم: من چه میدونم. مگه شما نشدید؟ 

4 نفری با هم و با نوعی قاطعیت گفتند: نه 

درد کمرم رو فراموش کردم چون انگار داشت اتفاق عجیبی در حال رخ دادن بود.  نوع حرف زدن و نگاه کردن بهترین دوستانم عوض شده بود. چیزی شده بود. من چیزیم شده بود. گیج شدم. دوباره دردم گرفت و اینبار بیشتر. 

معلم تاریخ وارد کلاس شد و هر کدام سر جایمان نشستیم. در تمام طول کلاس پچ پچ کردن دوستانم با هم و سنگینی نگاهشان که با نوعی اخم همراه بود عذابم میداد.  

زنگ تفریح که زده شد بلافاصله یکی از دوستانم اومد کنارم و گفت: بهتری؟  

خوشحال شدم. گفتم: آره بهترم.  

تا اومدم بگم چرا یه جوری شدید با من، گفت: ما دیگه نمیتونیم به دوستیمون با تو ادامه بدیم. تو خیلی زود پریود شدی و ما از بزرگترها شنیدیم که فقط دخترهای "بد اخلاق" و اونایی که دوست پسر دارند زود پریود میشن. تو باید بری با اون دو تا دختره که آخر کلاس میشنن دوست بشی. اونا هم پریود شدن. 

 قلبم درد گرفت. انگار خونریزیم ده برابر شد. یعنی چی؟  ای کاش نگفته بودم. این درد لعنتی اگه نبود نمیفهمیدن.  

به برادرم فکر میکردم. حق داشت. دخترها دردسر دارند و هیچ!

پریود شدن جدای از اثرات منفی که دارد مثل درد و استرس و اضطراب یک نوع تجربه خاص زنانه است که میتواند خود همدلی و همبستگی در میان زنان بوجود آورد. اینکه دوره ی پریودمان با هم جنس هایمان در یک محیط مشترک تنظیم میشود نشانی از قدرت زنانگی دارد. خود و تواناییهایمان را بشناسیم تا دنیایی دیگر بسازیم. چشم ها را باید شست و جور دیگر باید دید.


*بی نماز شدن: در زبان کوردی عامیانه بکار میرود. از آنجائیکه در این چند روز پرویدی زن نمیتواند نماز بخواند.

نظرات 77 + ارسال نظر
عباس شنبه 27 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 09:55 ب.ظ http://abas.blogsky.com

خاطره ی خوبی بود حالتون واقعا دیدن داشته. به منم سر بزنید. نظر یادتون نره

مریم جمعه 10 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:34 ق.ظ

:) من داستانو از این وری ندیده بودم. چه خوب شد خوندم. چه قدر صادقانه نوشتید نسبت به دنیای بچگی.. نسبت به ترس های بچگی. ممنونم.

۴۵۶۷ شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 05:17 ب.ظ

خجالت هم واقعاچیزخیلی خوبیهواقعاکه

sara یکشنبه 28 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 04:36 ب.ظ http://rezamoghassemi.blogfa.com

جالب نگاشتی

سحر شنبه 9 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 08:12 ب.ظ

عالی بود منم امروز شدم منم 13 ساله هستم و ششم دبستانم
خیلی بده فکر میکردم خوبه ولی ن بده مرسی

vidajoon پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:45 ب.ظ

befahm k khoob nist b dokhtaraye nazanin tohin koniya...age bishtar fek koni mibini pesar darde sare na dokhtar!!!!!!!!!

ahmad پنج‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 11:17 ب.ظ http://ahmadnasiri2.blogfa.com

سلام من احمدهستم.
مرسی اطلاعاتم زیادشد.
به وبلاگم سربزن ونظربده
ایمیل:ahmadnasiri58@yahoo.com
وبلاگ:ahmadnasiri2.blogfa.com

za پنج‌شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 08:03 ب.ظ

[:S019:]

نازی شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 02:27 ب.ظ

وووووووووووووووای چه دوستای بی عقلی آخرش چی شد باز باهم دوست شدید یا دیگه با هم ارتباط برقرار نکردید ؟

سلنا شنبه 10 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 10:51 ب.ظ

قشنگ بود و صادقانه......؟

kimiã پنج‌شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 02:40 ق.ظ http:// http://zanozaman.blogsky.com/comments/post-36

Chê doøstaýe tøkhMi dàshTi !!!o_O
Dastanetam ko§O shêr bùd..... ...

قادر سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:14 ق.ظ

ملیکا پنج‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 12:52 ب.ظ http://melikaesmaeeli.blogfa.com

دیـگه بـاهم دوسـت نشـدین؟

[ بدون نام ] سه‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 08:12 ق.ظ

za سه‌شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1395 ساعت 08:14 ق.ظ

بوسههههههه میخوامممممممممممممم

نمیگم پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:21 ب.ظ

ملوس پنج‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 02:24 ب.ظ

وای درکت میکنم چه قدر دوستت درکش کم بود ولی مبارکت باشه

گربه چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 02:34 ب.ظ

واقعا چه دوستای نامردی بودن اگر واقعا دوستت داشتن به خاطر یه همچین چیزی باهات قهر نمیکردن
من که خودم یه دوست دارم خیلی باهم صمیمی هستیم دو روز باهم قهر باشیم دیوونه میشیم

گربه چهارشنبه 30 مرداد‌ماه سال 1398 ساعت 04:10 ب.ظ

به نظرم برو دوستایی پیدا کن که به خاطر یه همچین چیزهایی باهات قهر نکن

فاطمه پنج‌شنبه 21 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 11:15 ق.ظ

باسلام من 14 سالمه ولی نشدم دکتر رفتم گفت طبعت سرده و برا همین رحمت سرده و باید بادکش گرم انجام بدی هنوز نرفتم و یکم می ترسم کسی بادکش انجام داده؟؟؟؟

یک دوست شنبه 7 دی‌ماه سال 1398 ساعت 11:59 ق.ظ

الاهی بگردم چقدر قصه خوردیhttps://www.blogsky.com/images/smileys/111.pnghttps://www.blogsky.com/images/smileys/111.png

پرنسس چهارشنبه 6 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 08:29 ب.ظ

عزیزم .درکت میکنم دوستای منم سر چیزای الکی هی باهام قهر میکنن
ولی مبارک باشه
:

Zara شنبه 16 فروردین‌ماه سال 1399 ساعت 12:55 ق.ظ

سلام.پریود شدن برای دختران باید افتخار باش اینکه میگن بایدمخفی باشه کاملا غلطه امیدوارم اون احمقایی که تفکر غلط دارند یکم درکشون بالا بره بعدشم دختر همیشه از مردها بالا تر بوده شاید درکش برا مردا سخ باش ولی جدا از این موضوع توی اسلام دختر یکی از دوعامل پیشرفت خانواده است ...برای همتون آرزوی سلامتی میکنم

ستایش دوشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 03:12 ب.ظ

من اولین بار یه ماه پیش بود اما دوستای من کنارم بودن چون خودشون هم شده بودن من تازه یازده سالم بود واقن که چه دآستایی می گما شما از چه نوار بهداشتی استفاده می کنین

اسما پنج‌شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 08:41 ب.ظ

سلام من ۱۱سالمه هنوزکه نشدم بیشتر این هارو میخونم استرس میگریم

محیا خانم شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1399 ساعت 09:18 ب.ظ

سلام اسم من محیاست(دخترم)
من چهارده سالمه ولی هنوز پریود نشدم یکم میترسم. احساس میکنم مشکلی دارم از مادرم و خواهرمم خجالت میکشم تا بهشون بگم چه دوستای بیشعوری داشتی گلم

ستایش پنج‌شنبه 5 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 03:27 ب.ظ

منم تو ماه رمضون امسال شدم تو تعطیلات کرونا هیشکی نفهممید به هیشکی هم نمی گم حتی مامانم از نوار بهداشتی هاش یواشکی استفاده میکنم و من تو هر پریودیدو بسته تموم می کنم و تا الان مامانم نفهمیده شاهکارهالبته باید سعیمو کنم بش بگم کمکم کنین

سوگول یکشنبه 8 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 03:41 ب.ظ

من 13سالمه یک ساله پریود میشم به مامانم هم گفتم ولی باز روم نمیشه نوار بهداشتی هامو یه جا قایم میکنم بعد با هزار بدبختی پرتشون میدم تورو خدا کمکم کنید بهتر شم

نمیگم چهارشنبه 11 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 08:44 ب.ظ

سلام من دوازده سالمه تو آخر های ماه رمضون شدم ولی دربارش میدونستم پریود خیلی بده

sana سه‌شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 09:19 ب.ظ

منم الان خونه مامان بزرگم پریودم
برا پنجمین بار
خیلی حسه بدیه
الان سه روزه شدم
خیلی بده که یههفته ایه
ولی واقعا دوستات خیلی بدن
امیدوارم دیگه باهاشون دوست نشده باشی
چون بعضیا لیاقتمونو ندارم عشقم

کیمیا جمعه 31 مرداد‌ماه سال 1399 ساعت 10:27 ب.ظ

سلام بچه ها من ۱4سالمه خیلی خجالت میکشم بگم اما هنوز نشدم:گریه

------ چهارشنبه 2 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 04:21 ب.ظ

آه ازین آدمای بیخود که هر چیزیو باور میکنن کارخدا بود .

شیرین یکشنبه 20 مهر‌ماه سال 1399 ساعت 06:07 ب.ظ

من شیرینم 11 سالمه چه دوستای بدی من هنوز نشدم تمام دختر ها باید به دختر بودنشون افتخار کنن

پاری پنج‌شنبه 1 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 12:28 ق.ظ

من مردم تا به مادرم گفتم

PPPP یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 04:04 ب.ظ

منم به زور به مامانم گفتم

Sanaz یکشنبه 9 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 12:27 ب.ظ

سلام من ماه پیش پری شدم کلاس ششم دبستان هستم ولی به مادرم نمیتونم بگم به نظرتون چیکار کنم

Sanaz چهارشنبه 12 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 08:09 ب.ظ

سلام من کلاس ششم دبستان هستم 13 سالمه دومین باره که پریود میشم ولی به مامانم نمیتونم بگم خجالت میکشم
کمکم کنید لطفا

دخی پنج‌شنبه 13 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 05:49 ب.ظ

چه دوستای بی معرفتی داشتی

سروی دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 11:36 ق.ظ

سلام من13 سالمه و پریود نشدم میترسم راستش از پریود نمیدونم

سروی دوشنبه 17 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 11:39 ق.ظ

سلام دوست عزیز که اسمت ساناز هست به نظرم به مامانت بگو راهنمایی میکنه هیچ کس مثل مادر خوب راهنمایی نمیکنی من الان هفتم هستم

M دوشنبه 24 آذر‌ماه سال 1399 ساعت 09:52 ب.ظ https://zanozaman.blogsky.com/1391/08/27/post-36/

مهسا دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1399 ساعت 03:14 ب.ظ

من یک مامان فهمیده دارم بهم خیلی کمک میکنه تو این موضوع و ازش خجالتی ندارم از همون بچگی . من ۴ روزه پریود میشم و احساس خوبی دارم مامانم خیلی همراهیم میکنه شما هم خجالت نکشین مامانا کمکتون میکنند خیلی احساس خوبی دارم خدایا شکرت

مهسا سه‌شنبه 28 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 04:25 ب.ظ

من الان کلاس ششمم و دو سه ماهی هس ک میشم ولی روم نمیشه ب مامانم بگم :گریه
کمکم کنید لطفا:

فاطی پنج‌شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1399 ساعت 02:03 ب.ظ http://پژدیپطپوشظپپ@@@@

من خجالت میکشم به مامانم بگم پریود شدم
چه جوری بگم بهش

یعنی مثلا شما چی گفتین به مامانتون



من بهش چی بگم اخه

جمعه 1 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 08:13 ب.ظ

من میشم ولی خجالت میکشم به مامانم بگم لطفا کمکم کنید و نوار هم یواشکی بر میدارم :

سنا یکشنبه 3 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 12:21 ب.ظ

سلام
من سنا هستم
کلاس ششم از تابستانی که میخواستم برم ششم پریود شدم ،اصلا درد نداشتم
ولی شما دوست عزیز خیلی دوستای بی معرفتی داشتی
واقعاً براشون متاسفم:عصبانی

لیلا سه‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 07:41 ب.ظ

بگم نگم جمعه 15 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 01:39 ب.ظ

من نمیدونم چطوری به مامانم بگم وایییی یکی بگه چطوری بگمم؟؟؟ چی بگمم؟؟؟:

به تو چه دوشنبه 18 اسفند‌ماه سال 1399 ساعت 03:36 ب.ظ

چه دوستای مضخرفی

پارمیس پنج‌شنبه 5 فروردین‌ماه سال 1400 ساعت 04:02 ب.ظ

چه دوستاب‌ بی معرفتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد